1. marts 2008

To kilo

Jeg satte en del bygkorn og tre dele hel enkorn i blød et døgns tid, kogte dem forsigtigt i tre kvarter og lod køle ned. Mens kornet stadig var varmt tilsatte jeg resterne af en yoghurt naturel, lidt honning og lidt olivenolie. Så langt så godt: det gav 400 gram korn/vand som jeg tilsatte 600 gram hvedemel, 100 gram italiensk durum, 50 gram enkornsmel og vand til at gøre det til en nogenlunde sammenhængende (meget våd) dej. Tre gram gær og cirka ti gram salt (kornet var også saltet).
Direkte i køleskab, hvor den stod i 15 timer, derefter ved stuetemperatur i i syv timer. Så æltede jeg den med ret meget mel og efterhævede den med støttekorset i cirka 2 timer og tre kvarter, lempede den forsigtigt over i den meget varme støbejernsgryde (300 grader celsius), satte låg på og gav den 15 minutter ved 300 grader varmluft, 15 minutter ved 300 grader. Så af med låget og 20 minutter ved 250 grader. Sluttede af med at lad den stå i 10 minutter i den slukkede ovn - den sidste del af bagetiden handler om at lade fugten undslippe brødet og give en lækker skorpe.

Det endte med at blive en enorm portion, der fyldte hele den gryde, der ses i baggrunden, og den er altså rimelig voldsomt stor. Det færdige brød vejede 2086 gram; ellers havde i alt 70 minutter nok også været i overkanten. Det værste ved så stort et brød er ventetiden mens det køler ned. Så jeg skal have fundet en rytme hvor jeg aldrig bager uden at have noget at spise mens jeg venter! Der var stadig en smule lun varme da jeg skar dette, men der var også gået næsten to timer.


Ingen kommentarer: