22. april 2008

Farmers Market i Taastrup

I sidste weekend åbnede Farmers Marked i Tåstrup sæsonen på denne side af Storebælt. Ebeltoft var selvfølgelig endnu tidligere ude.
Efter at have studeret temperaturer (vind og jord) og kigget på min egen have, må jeg tilstå at jeg var nervøs for om den 12. april var lige tidligt nok. Men mine bange anelser blev nu hurtigt gjort til skamme.
Når vi når til dette punkt på vinteren har jeg en tendens til at glemme hvor stor en forskel friske krydderurter kan gøre i tilberedningen af mad. Sidste år var jeg fornuftig nok til at overvintre en meget stor forsyning af persille, men i år har jeg oplevet en decideret pause i min forsyning af friske krydderurter. Måske også fordi jeg er nærig nok til ikke at købe urterne før jeg har en chance for at dyrke dem videre. Hvorom alting er, så lykkedes det at præsentere et imponerende udbud af mad. Fisk, honning, brød, rabarber og jordskokker var højdepunkterne.
Jeg nyder stadig godt af den forårshonning jeg købte fra Høje Tåstrup Biaavlerlaugs stand, super kvalitet!

Markedet i Taastrup adskiller sig fra Nørrebro (som jeg kender bedst) ved at være arrangeret i et samarbejde mellem Miljø og Energicenteret og Lions Club. Fjerkræavlerforeningen stillede op med en demonstrationsmodel af en mobil hønsegård som man kan leje eller købe. Miljø og Energicenteret stillede op med en stand med kompostbeholdere som udlånes til interesserede.
Jeg havde håbet at blive lidt klogere på ormekultur, men fokus var på de enorme kompostbeholdere der er mere velegnet til villahaver end til 'frimærker'. Men jeg købte da en portion orme og forsøger mig med forskellige containere at få gang i en omsætning af køkkenaffald, og foreløbig ser det ud til at gå udmærket.
Fair Trade var et andet tema - kaffeservering i den ene ende og en stand med diverse fairtrade produkter i den anden. Og der var økologisk bomuldstøj. Og æbler. Og ... der var i det hele taget meget! Og mange mennesker, hvilket var godt at se, selvom det gjorde det lidt svært at få taget ordentlige billeder.
Næste marked finder sted lørdag den 10. maj.

Foruden Oprør fra Mavens mobile køkken, hvor blandt andre Camilla Plum tilberedte smagsprøver, så var der også et område beregnet på at børn under supervision lavede deres egen mad:


Kudos til Frugtformidlingen.
Og som det fremgår af billedet ovenfor, så var der også levende musik, selvom det lykkedes mig at komme hjem uden billeder af det!

Som en sidste krølle på halen, så kom folk langvejs fra: På det udmærkede tidsskrift Plenty Magazines hjemmeside kan man læse to 'danske' rapporter af In Denmark, organic food is affordable and ubiquitous (at least compared to the US)", hvor hun beskriver Taastrup-markedet og "More musings on organic ag and alt energy in Denmark", hvor hun besøger en økolandsby.
Hvis man trænger til et internationalt perspektiv på Farmers Markets, økologi og vedvarende energi, så kan artiklerne bestemt anbefales.

Ingen kommentarer: