10. april 2008

Æbler

Æblesæsonen er ved at rinde ud. så måske denne nyhed er ækvivalenten til de pressemeddelelser der ryger ud fredag eftermiddag? I hvert fald nåede æblerne lige at blive emne for en nyhedshistorie i sidste uge.
Konsulent i Dansk Landbrugsrådgivning Svend Ramborg fortæller fra en fødevaremesse i Berlin om de seneste trends på det tyske marked:

Problemet er, at supermarkederne stort set har sat sig på frugtsalget, og de forlanger ensartede priser for frugterne, så de eksempelvis kan sælge 10 stk. frugt for 20 kroner.

Indkøberne forlanger desuden store ensartede partier. Æblerne skal være 70-80 mm. Er de bare 10 mm større, er prisen kun den halve, og afviger de endnu mere, er frugten værdiløs, forklarer han.

»Supermarkederne er fuldstændig ligeglade med sorterne, og hvor frugten kommer fra. De skal bare have et sortiment af røde, gule og grønne æbler, som lever op til nogle krav om sprødhed, fasthed og sukkerindhold«, siger han til Børsen.

Såvidt tendenserne på det tyske marked. Der er ingen tvivl om at supermarkeder udvikler sig med tiden og at denne udvikling kommer til at ske også i Danmark - med mindre der gøres en speciel indsats. I Irma har man foruden de argentinske, italienske og tyske æbler også kunne få Fejø æbler gennem hele vinteren i min lokale Irma. Og da historien bredte sig fra Børsen til de andre danske aviser var Coop da også en af de kæder der blev citeret. Og informationsdirektøren formåede imponerende nok at blæse mens han holdt melet i munden:

Superbrugsen og de andre forretninger inden for Coop er dog ikke på vej til at droppe de danske æbler, forsikrer Jens Juul Nielsen. Brugserne har den danske frugt i sortimentet, fordi kunderne efterspørger den.
Men samtidig vil kunderne ikke betale mere, bare fordi frugten er dansk.
De to udtalelser blev der ikke spurgt ind til. Det kunne ellers have været relevant at høre hvordan Coop vil tackle den gordiske knude. Producenterne (de danske) er fraværende i Coops argumentation og det kunne jo tyde på at de billige udenlandske æbler skal bruges til at presse æbledyrkerne på prisen?

Alle vil jo gerne, om ikke blæse med mel i munden, så io hvert fald gerne have (mindst) to modstridende ting samtidig: stadig billigere, pæne, standardiserede (og røde) æbler, men også æbler der smager af noget og (måske i forlængelse heraf) danske æbler.

Her i mit Vanløseske kvarter vokser der mange æbler i de gamle villahaver - men langt de fleste bliver simpelthen hængende på træerne indtil de falder ned og rådner væk. Det undrer mig, da jeg selv går med overvejelser om at prøve at få plads til et æbletræ i min minihave. Men jeg tror det hænger sammen med supermarkedsdominansen på den måde at der blandt mange, specielt københavnere, simpelthen mangler en grundliggende viden om hvordan æbler bliver til. Hvis man ikke bemærker hvordan æbler vokser på et træ, så mangler man en form for viden der gør at man kan skelne mellem vaskepulverpakker hvor standardisering er udmærket og så æbler, hvor standardisering kun kan finde sted med store omkostninger. Man bliver reduceret til udelukkende at være forbruger og kan kun handle i blinde, og lade sig lede af tilfældige karakteristika: man forbinder et rødt æble med smag, et stort æble med værdi, osv.

Hvor mange tænker mon en ekstra gang over hvilke omkostninger der er forbundet med slagtilbud af typen ti æbler for en tyver? Som forbruger gør man det ikke, og hvis man har mange munde at mætte og har svært ved at finde på de seks om dagen som vi alle steder får at vide at vi skal spise, ja så er der rigeligt med grunde til i hverdagen at falde for fristelsen. Men derudover findes der en stor gruppe af os, der har råd til vælge anderledes, og jeg mener at hvis man har mulighed for det, så er det værd at tænke over om man vil lade sig nøje med hvad supermarkederne har at byde på.

Måske en mere relevant strategi ville være at udvikle alternative afsætningskanaler?

Formuleret som et fremtidigt skrækscenarie var dette indledningen på Berlingskes version. Og TV-Avisens indslag klokken 18.30 sluttede med et besøg i gårdbutikken. Ingen af disse historier kom ind på den rolle farmers markeder kan spille i ovenstående problemstilling (både omkring tilgængelighed og viden). Mere om det lidt senere, når jeg får blogget åbningen af Taastrups Farmers Market i lørdags.









Ingen kommentarer: